Înaltpreasfințitul Părinte Varsanufie: „Mântuitorul Hristos a primit Botezul în apele Iordanului ca să ridice firea omenească în sălașurile Împărăției Cerurilor”
„Minunată taină se vădește la Praznicul Epifaniei Domnului: Fiul lui Dumnezeu, Cel ce este Lumină neapropiată, a venit la Iordan ca să Se apropie de făptura cea căzută şi să lumineze adâncurile cele întunecate, să înece păcatele lumii în curgerea bunătăţii Sale. Iordanul s-a întors înapoi, văzând focul Dumnezeirii pogorându-Se trupeşte şi intrând într-însul, împlinidu-se astfel cuvântul proorocului David: «Marea a văzut şi a fugit, Iordanul s-a întors înapoi» (Psalmul CXIII, 3). Înaintemergătorul și Botezătorul Ioan, cel ce era încins cu veşmântul smereniei, botează pe Cel ce este Izvorul sfinţeniei și chipul desăvârșit al smereniei. Cerurile s-au deschis și Duhul Sfânt S-a pogorât ca un porumbel spre Domnul nostru Iisus Hristos, iar un glas din cer a zis: «Acesta este Fiul Meu cel iubit, întru Care am binevoit» (Matei III, 17). Pentru aceasta, ceata sfinţilor cu noi se adună şi îngerii cu oamenii împreună prăznuiesc”, a reliefat Înalltpreasfințitul Părinte Varsanufie, Arhiepiscopul Râmniclui, la Sărbătoarea Botezului Domnului, sâmbătă, 6 ianuarie, în Catedrala Arhiepiscopală „Sfântul Nicolae” din Râmnicu-Vâlcea.
Înaltpreasfinția Sa a arătat că „Mântuitorul Hristos a primit Botezul în apele Iordanului ca să ridice firea omenească în sălașurile Împărăției Cerurilor. «Botezul Domnului – spune Sfântul Vasile cel Mare - este mai presus de orice minte, slavă mai înaltă decât orice râvnă şi rugăciune omenească, covârşire de dar şi de putere, pe toate întrecându-le». Cel ce este Lumină neapropiată vine la Iordan, ca să Se apropie de făptura cea căzută şi să lumineze adâncurile cele întunecate. Părintele Dumitru Stăniloae învață că Domnul Hristos «S-a botezat ca să arate că-Și însușește toate ale noastre, că este aproape de noi și că, primind Botezul în apa Iordanului, El este unul din Sfânta Treime. Botezul Domnului este un anunț al iubirii lui Dumnezeu față de oameni prin Fiul Său. Treimea S-a arătat atunci și Treimea este dovada iubirii care există din veci și până în veci».
Nu putem gândi Nașterea și Botezul Domnului în afara iubirii dumnezeiești pentru neamul omenesc și întreaga creație, pentru că Fiul lui Dumnezeu a luat firea omenească pentru a o sfinți și a o îndumnezei. Mântuitorul Hristos a primit Botezul în apele Iordanului ca să ridice firea omenească în sălașurile Împărăției Cerurilor. La râul Iordan, Cuvântul lui Dumnezeu a preschimbat apele și întreaga creație, pentru ca și noi să fim transfigurați, renăscuți în aceleași ape pentru a trăi în Împărăția sa. Prin coborârea în Iordan, Hristos a adus lumină lumii, pentru ca toți să trăim în lumina Evangheliei.
Dumnezeu Se descoperă oamenilor și creației pentru a atrage pe om și creația în comuniunea de iubire veșnică”, a spus Chiriarhul Râmnicului.
Slujba de Sfințire a apei a fost săvârșită apoi de către Înaltpreasfințitul Părinte Varsanufie, Arhiepiscopul Râmnicului, la Altarul de Vară al Catedralei Arhiepiscopale din Râmnicu-Vâlcea.