Eşti aici

Înaltpreasfințitul Părinte Varsanufie: „Epifania ne întărește pe noi în această credință mântuitoare că Dumnezeu este Unul în ființă dar întreit în Persoane”

6 Ianuarie / Viața Eparhiei

La sărbătoarea Botezului Domnului, sâmbătă, 6 ianuarie, Înaltpreasfințitului Părinte Varsanufie, Arhiepiscopul Râmnicului, a săvârșit Sfânta Liturghie în Catedrala Arhiepiscopală „Sfântul Ierarh Nicolae” din Râmnicu-Vâlcea, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi.

În cuvântul de învățătură rostit în cadrul Sfintei și Dumnezeieștii Liturghii, Înaltpreasfințitului Părinte Varsanufie a arătat că „în chip desăvârșit, Dumnezeu Cel în Treime slăvit Se descoperă în această zi înaintea tuturor oamenilor, fapt pentru care această sărbătoare este numită  Epifania, adică Arătarea Domnului. Astfel, se aude vocea Tatălui, Care mărturisește și întărește faptul că Cel aflat în Iordan este Fiul Său, iar în același timp, Duhul Sfânt Se arată „în chip de porumbel“. Mărturisirea Tatălui că Cel Care Se botează era Însuși Fiul Său iubit, a fost semn al Dumnezeirii Cuvântului și al faptului că Fiul este de o ființă cu Tatăl”.

Părintele Arhiepiscop a subliniat deopotrivă momentele în care, în Vechiul și în Noul Testament, Dumnezeu Se revelează ca Treime de Persoane: „Dumnezeu a făcut lumea prin Cuvânt, după cum mărturisește Sfântul evanghelist Ioan, iar Moise ne-a încredințat că Duhul Sfânt „Se plimba pe deasupra apelor”. La momentul Botezului Mântuitorului glasul Tatălui să mărturisească „Acesta este Fiul Meu Cel iubit, întru Care am binevoit” (Matei 3, 17), iar Duhul Sfânt, în chip de porumbel, s-a coborât peste El. Așadar, Sfanta Treime Se arată la începutul zidirii omului cât și la începutul îndumnezeirii sale. După Botezul Său, Mântuitorul Hristos Și-a început activitatea publică pentru mântuirea neamului omenesc.

Sărbătoarea aceasta, Epifania, ne încredințează de faptul că omul este singura ființă de pe pământ creată după chipul lui Dumnezeu, dar și cea căreia i s-a descoperit Sfânta Treime.

Botezul Domnului s-a săvârșit la râul Iordan, în locul numit Betabara, în apropierea orașului Ierihon, acolo unde Ioan boteza și unde venea mulțime multă de iudei din Ierusalim și din toată țara să-și mărturisească păcatele înaintea lui Ioan, iar acesta îi boteza în apele Iordanului, fapt pentru care Botezul lui Ioan preînchipuie Taina Sfintei Spovedaniei. Însuși Ioan spune că după acest botez al lui va veni botezul desăvârșirii: „Eu unul vă botez cu apă spre pocăinţă, dar Cel ce vine după mine este mai puternic decât mine; Lui nu sunt vrednic să-I duc încălţămintea; Acesta vă va boteza cu Duh Sfânt şi cu foc” (Matei 3,11).  De aceea, în momentul în care Mântuitorul vine către râul Iordan, Ioan Îl întâmpină cu aceste cuvinte: „Eu am trebuinţă să fiu botezat de Tine, şi Tu vii la mine?”. Ioan cunoștea dumnezeirea Mântuitorului încă din pântecele maicii sale, atunci când aceasta a fost vizitată de Preasfânta Născătoare de Dumnezeu,

 Şi răspunzând, Iisus a zis către el: Lasă acum, că aşa se cuvine nouă să împlinim toată dreptatea. Atunci L-a lăsat.

Mântuitorul Se botează în repejunile Iordanului, care s-a întors înapoi, iar toți cei care erau prezenți lângă Ioan aud glasul Tatălui:  Acesta este Fiul Meu Cel iubit întru Care am binevoit!”

Arătarea porumbelului deasupra lui Hristos în același timp cu auzirea vocii Tatălui ne încredințează că cele trei Persoane ale Sfintei Treimi sunt de o ființă.  Pogorârea Sfântului Duh și vocea Tatălui L-au arătat lumii pe Hristos, adică pe Fiul lui Dumnezeu, Cel trimis pentru măntuirea omului.

 Așadar, praznicul acesta al Arătării Domnului Iisus Hristos, al Arătării Tatălui și al Arătării Duhului Sfânt, Epifania, ne întărește pe noi în această credință mântuitoare că Dumnezeu este Unul în ființă dar întreit în Persoane.”

După Sfânta Liturghie, Înaltpreasfințitului Părinte Varsanufie, alături de care a fost prezent soborul slujitor, a săvârșit slujba de sfințire a Aghiasmei celei Mari.

Alte articole despre: