Pelerinajul de Florii în Arhiepiscopia Râmnicului
Mii de credincioși și preoți au participat astăzi, 31 martie, la tradiționalul Pelerinaj de Florii care s-a desfășurat în Municipiul Râmnicu-Vâlcea.
Pelerinajul a început de la Biserica „Înălțarea Domnului” din cartierul Ostroveni unde la finalul Slujbei Vecerniei, Înaltpreasfințitul Părinte Varsanufie, Arhiepiscopul Râmnicului, a săvârșit rânduiala sfințirii stâlpărilor, rostind rugăciunea la binecuvântarea ramurilor de salcie, ramuri pe care le-a împărțit preoților și pelerinilor.
Pelerinajul s-a desfășurat pe traseul Biserica „Înălțarea Domnului”, Ostroveni – B-dul Tineretului – Strada Luceafărului – Strada Dacia - Calea lui Traian – Catedrala Arhiepiscopală „Sfântul Nicolae”, fiind deschis de toacă, urmată de monahi care purtau Sfânta Cruce, ripide și steaguri bisericești, dar și de diaconi purtând cădelnițe.
În continuare, a urmat soborul de preoți din Protoieria Călimănești și din Protoieria Râmnicu-Vâlcea, părinții consilieri, purtând ramuri de salcie și de finic.
Icoana Sărbătorii Intrării Domnului în Ierusalim a fost purtată de către clerici, fiind însoțită de 6 monahii. Înaltpreasfințitul Părinte Varsanufie, Arhiepiscopul Râmnicului, a fost însoțit de reprezentanții autorităților locale - Prefectura Județului Vâlcea, Consiliul Județean Vâlcea, Primăria Râmnicu-Vâlcea - deputați și senatori, Corul Seminarului Teologic Ortodox din Râmnicu-Vâlcea, elevii seminariști, mii de credincioși care au ținut în mâini ramuri de finic și stâlpări.
Pe parcursul pelerinajului, au avut loc o serie de momente liturgice la Biserica „Sfântul Ioan Botezătorul”, Biserica „Sfânta Cuvioasă Parascheva” și Biserica „Toți Sfinții”, iar cântăreții și credincioșii au intonat împreună: Troparul Floriilor; Cu noi este Dumnezeu, Cuvine-se cu adevărat și podobia Cămara Ta, Mântuitorule.
Cuvântul de binecuvântare al Chiriarhului Râmnicului
La finalul pelerinajului, Înaltpreasfințitul Părinte Varsanufie s-a adresat preoților și credincioșilor, rostind cuvântul de binecuvântare Pelerinajul de Florii – mărturisirea biruinței asupra morții.
Devenit deja tradiție și în Arhiepiscopia Râmnicului, Pelerinajul de Florii marchează, pe de o parte, sfârşitul celor patruzeci de zile de post şi intrarea noastră împreună cu Mântuitorul Hristos în taina Pătimirilor, iar, pe de altă parte, intrarea noastră cu Hristos Biruitorul morţii în Ierusalimul cel ceresc.
Pelerinajul de Florii nu a fost introdus în rânduiala Bisericii noastre acum câţiva ani, ci are rădăcini adânci în Tradiţia Bisericii primare, nu doar în Ierusalim, ci şi în alte oraşe, după cum aflăm dintr-o omilie a Sfântului Ioan Gură de Aur. În primele secole, literatura patristică susține că se desfășurau procesiuni de Florii în multe cetăți.
Pelerinajul este întotdeauna răspuns al omului la chemarea lui Dumnezeu: Avraam pornește din Urul Chaldeii spre pământul făgăduinței la chemarea lui Dumnezeu; Melchisedec, prezentat de Sfânta Scriptură ca „preot al lui Dumnezeu celui Preaînalt” (Facere XIV, 18), nu a avut cetate stătătoare, ci întreaga viață a mers în ascultarea deplină față de Dumnezeu, „neavând nici început al zilelor, nici sfârşit al vieţii”, așa cum spune Sfântul Apostol Pavel (Evrei VII, 3). După cuvântul aceluiași Apostol: «Nu avem aici cetate stătătoare, ci o căutăm pe aceea ce va să fie» (Evrei XIII, 14). Casa noastră nu este aici pe pământ, nici Ierusalimul pământesc oricât de strălucit ar fi acesta, ci Ierusalimul Ceresc este veşnica noastră casă. Drumul pelerinajului vieţii noastre este un drum pregătitor, un drum pe care trebuie să-l vedem doar spre Împărăţia lui Dumnezeu, uitând de ispitirile veacului acestuia, așa cum cartea Apocalipsei ne arată: „Şi am văzut cetatea sfântă, Ierusalimul Ceresc, pogorându-se de la Dumnezeu, gătită ca o mireasă, împodobită pentru mirele ei. Şi am auzit, din tron, un glas puternic care zicea: Iată, cortul lui Dumnezeu este cu oamenii şi El va sălăşlui cu ei şi ei vor fi poporul Lui şi însuşi Dumnezeu va fi cu ei.Şi va şterge orice lacrimă din ochii lor şi moarte nu va mai fi; nici plângere, nici strigăt, nici durere nu vor mai fi, căci cele dintâi au trecut” (Apocalipsa XXI, 2-4).
Învierea lui Lazăr, relatată de Sfântul Evanghelist Ioan, prevestește Învierea Domnului, dar și preînchipuie învierea de obște a tuturor oamenilor la cea de-a doua venire a lui Hristos. Astfel, Troparul Floriilor arată legătura între învierea lui Lazăr din sâmbăta Floriilor și învierea cea de obşte, așa cum spune troparul pe care împreună l-am cântat: “Învierea cea de obşte mai înainte de Patima Ta încredinţând-o, pe Lazăr din morţi l-ai sculat, Hristoase Dumnezeule. Pentru aceasta și noi, ca pruncii semnele biruinței purtând, Ţie, Biruitorul morţii cântăm: Osana, Celui dintru înălţime, bine eşti cuvântat Cel ce vii întru numele Domnului”.
Învierea lui Lazăr este prăznuită în Biserica Ortodoxă cu o zi înainte de Duminica Intrării lui Hristos Domnul în Ierusalim. Cele două zile alcătuiesc împreună hotarul şi puntea de legătura între Postul Paştilor şi Săptămâna Pătimirilor: sunt două zile de prăznuire, o anticipare a bucuriei pe care o va aduce, peste o săptămână, Învierea Domnului nostru Iisus Hristos - biruinţa asupra morţii.
Când purtăm ramuri de salcie, flori şi lumânări în mână, în procesiune, noi purtăm, de fapt, simbolul sufletului nostru luminat de credinţă şi de fapte bune şi ne gândim adesea, că suntem trecători prin această lume, așa cum și poetul Vasile Voiculescu sublinia metaforic într-o poezie a sa:
„Azi deschid cetatea pașilor asinii:
- Intră, Te întâmpin, Doamne al luminii.
N-am stâlpări, nici straie să-Ți întind la poale,
Zdreanța unei inimi îți aștern în cale.” (Vasile Voiculescu, Întâmpinare).
Pelerinajul de astăzi ne ajută să luăm aminte la cele de mai sus și să apucăm pe drumul drept, să luăm aminte la noi înșine și la societatea de astăzi și să alegem ce este bine. Pelerinajul pe care îl facem în ajun de Intrarea Domnului în Ierusalim ne arată drumul către Împărăția lui Dumnezeu. Dumnezeu așteaptă de la noi să luăm aminte la acest drum care se prezintă în fața noastră, care este deschis înaintea noastră.
De asemenea, trebuie să vedem în pelerinajul acesta un îndemn la unitate, un îndemn la a rămâne uniți în dreapta credință spre dobândirea Ierusalimului ceresc. Așa cum împreună L-am mărturisit acum, prin acest pelerinaj, pe Hristos Domnul, Biruitorul morții, la fel să ne îndreptăm cu toții către Raiul făgăduit nouă, pentru că nu solitari ne mântuim, ci numai solidari, în comuniune unii cu alții.
Felicităm pe toţi cei implicaţi în organizarea acestei procesiuni, preoţi, protopopi, consilieri şi, de asemenea, mulțumim autorităţilor locale, care întotdeauna au fost alături de noi, sprijinindu-ne în toate lucrările noastre.
Rugăm pe Bunul Dumnezeu să dăruiască tuturor participanţilor la această procesiune ca sufletul lor să fie plin de bucuria Învierii Domnului şi pelerinajul nostru către Împărăţia lui Dumnezeu să fie încununat de slava Domnului Hristos, Cel înviat din morți!” a transmis Părintele Arhiepiscop.