`„Scopul misionarului creștin din orice timp a fost și rămâne nașterea Mântuitorului Hristos în sufletele oamenilor”
În a doua zi a praznicului Nașterii Domnului, Biserica Ortodoxă sărbătorește Soborul Maicii Domnului. În această zi, Înaltpreasfințitul Părinte Varsanufie, Arhiepiscopul Râmnicului, a slujit la biserica parohiei Toți Sfinții din municipiul Râmnicu-Vâlcea.
Preoți și credincioși din parohia râmniceană cu hramul Toți Sfinții au întâmpinat joi, 26 decembrie, în mijlocul lor pe Înaltpreasfințitul Părinte Arhiepiscop Varsanufie. Înaltpreasfinția Sa, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi, a săvârșit Sfânta Liturghie.
Înaltpreasfințitul Părinte Varsanufie, în cuvântul de învățătură, a subliniat importanța Maicii Domnului în eclesiologia ortodoxă ca model de sădire a Cuvântului lui Dumnezeu în lume:
„Lucrarea în lume a Bisericii nu este altceva decât continuarea activității Mântuitorului Hristos, începută prin înomenirea Sa din Fecioara Maria, așa cum Sfântul Apostol Pavel întărește în Epistola către Efeseni: Şi toate le-a supus sub picioarele Lui şi, mai presus de toate, L-a dat pe El cap Bisericii, Care este Trupul Lui, plinirea Celui ce plineşte toate întru toţi (Efeseni I, 22-23). Încă din vremurile apostolice Biserica şi-a propus să adune credincioşii laolaltă întru rugăciune, împlinind cuvintele Mântuitorului Hristos: ,Căci unde sunt doi sau trei, adunaţi în numele Meu, acolo sunt şi Eu în mijlocul lor’ (Matei XVIII, 20). Potrivit Faptelor Sfinților Apostoli, Maica Domnului a fost plămada principală de creștere a primei comunități creștine: Toţi aceştia, într-un cuget, stăruiau în rugăciune împreună cu femeile şi cu Maria, mama lui Iisus şi cu fraţii Lui (Fapte I, 14). Maica Domnului este astfel puținul aluat care dospește toată frământătura (Galateni V, 9). Scopul misionarului creștin din orice timp a fost și rămâne nașterea Mântuitorului Hristos în sufletele oamenilor, după pilda Maicii Domnului, care devine pentru fiecare model de sădire a Cuvântului în lume. Fiul lui Dumnezeu Care Se naște trupește din plămada omenității noastre, este bucuria întregului cosmos, iar Maica Domnului este pârga de bucurie a oamenilor întru Dumnezeu. De aceea, Sfântul Macarie Egipteanul arată că înomenirea Celei de-a doua Persoane a Sfintei Treimi aduce bucurie veșnică lumii: „Și întristarea care cuprinde bucuria lumii se desființează, iar harul Domnului face sufletul să împărățească cu El în vecii nesfârșiți”.
Continuând cuvântul de învățătură, Înaltpreasfinția Sa a arătat că „Născătoarea de Dumnezeu este prin excelenţă pentru fiecare creștin dreptmăritor model pentru trăirea virtuţilor şi împlinirea lor, însă este și model de a-L aduce pe Hristos în lume și de a-L vesti pe Acesta spre o tot mai deplină cunoaștere a Lui: Şi aceasta este viaţa veşnică: Să Te cunoască pe Tine, singurul Dumnezeu adevărat, şi pe Iisus Hristos pe Care L-ai trimis (Ioan XVII, 3) [...]. Dacă Maica Domnului L-a născut pe Fiul lui Dumnezeu în lume, misionarul continuă lucrarea Maicii Domnului, făcându-L prezent pe Dumnezeu în lumea contemporană. Dar nu este suficientă mărturisirea singulară, ci este necesară legarea ei de viață, de iubire [...]. Înțelegerea și vestirea Cuvântului lui Dumnezeu este rod al rugăciunii către Maica Domnului care ne face posibilă vederea Cuvântului, așa cum în istorie Maica Domnului L-a făcut văzut pe Cel nevăzut”.
Răspunsurile de la strană au fost date de Grupul psaltic Martyria al Arhiepiscopiei Râmnicului.