„Sfântul Ioan Botezătorul a acoperit cu haina smereniei toate virtuțile și s-a împărtășit cu cele cerești încă de pe pământ, descoperind tainele cele înalte ale dumnezeirii”
„Prin curajul propovăduirii, prin smerenia și iubirea față de Dumnezeu, Sfântul Ioan Botezătorul a devenit un model de viețuire. Dumnezeu i-a luminat sufletul, spre a tâlcui dumnezeieştile Scripturi prin cuvinte de înţelepciune, l-a întărit să trăiască în curăţie, să postească şi să sihăstrească, pentru ca, în final, să primească cununa muceniciei”, a reliefat Înaltpreasfințitul Părinte Varsanufie, Arhiepiscopul Râmnicului, la Biserica „Sfântul Ioan Botezătorul” din municipiul Râmnicu Vâlcea, în ziua prăznuirii ocrotitorului sfântului lăcaș.
Înaltpreasfinția Sa a arătat că „Dumnezeu l-a chemat pe Sfântul Ioan la o viaţă întru El căci, aflat în pântecele maicii sale, Sfânta Elisabeta, L-a recunoscut pe Dumnezeu-Cuvântul, Care luase trup în sânul Sfintei Fecioare, și i-a dăruit puterea de a dobândi starea lăuntrică potrivită acesteia, încât, la Botezul Mântuitorului, a văzut slava Preasfintei Treimi. El este ultimul și cel mai de seamă dintre proorocii Vechiului Testament, fiind și proorocul care a făcut trecerea spre Noul Testament. Toți proorocii au vorbit și au scris despre Cel Ce avea să vină, fără să-L vadă, însă Ioan este cel care L-a văzut pe Mântuitorul și nu numai că L-a văzut, dar L-a și arătat lumii, spunând: „Iată Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatul lumii!” (Ioan I, 29).
De aceea, Fiul și Cuvântul lui Dumnezeu ne-a încredințat că «nu s-a ridicat între cei născuţi din femei unul mai mare decât Ioan Botezătorul; totuşi, cel mai mic în Împărăţia cerurilor este mai mare decât el» (Matei XI,11).
Prin negrija de cele trecătoare și păstrarea în minte a celor veșnice, Sfântul Ioan Botezătorul a acoperit cu haina smereniei toate virtuțile și s-a împărtășit cu cele cerești încă de pe pământ, descoperind tainele cele înalte ale dumnezeirii, trăind în trup asemenea acelora care se află în Împărăția cerurilor.
Și pe noi Mântuitorul Hristos ne cheamă la o viaţă întru El şi, totodată, ne dă puterea pentru aceasta, pentru că „din zilele lui Ioan Botezătorul până acum Împărăția cerurilor se ia prin străduință și cei ce se silesc pun mâna pe ea” (Matei XI, 12). Prin mijlocirile sfinților, prin rugăciune, prin asceză și prin pocăință, după modelul Sfântului Ioan Botezătorul, omul se curățește de întinăciunea păcatului și devine locaș al dumnezeieștilor daruri, încredințați fiind că „Dumnezeu este Cel ce lucrează în voi, şi ca să voiţi, şi ca să săvârşiţi, după a Lui bunăvoinţă” (Filipeni II, 13).
Însă, fără a fi în ascultare și comuniune cu Părintele Ceresc, nu putem cunoaște voia Lui, iar în împlinirea acesteia este dovedită prezența lucrătoare a lui Dumnezeu. Este însă nevoie de curăția minții, căci numai o minte curată poate înțelege deplin și poate străbate dincolo de literă și numai prin curăție omul poate vedea pe Dumnezeu, întocmai cum L-a văzut Sfântul Ioan Botezătorul”, a spus Înaltpreasfințitul Părinte Varsanufie.