Înaltpreasfințitul Părinte Varsanufie: „Sfântul Ioan Iacob a ajuns la trăirea vederii şi contemplării lui Dumnezeu, cea mai presus de simţuri şi de minte”
„Prin umplerea cu sfințenia care vine de sus, viața omului se preface, se înnoiește și crește în asemănarea cu Dumnezeu”, a accentuat Înaltpreasfințitul Părinte Varsanufie, Arhiepiscopul Râmnicului, la Mănăstirea „Sfântul Ioan Iacob” în ziua prăznuirii ocrotitorului sfântului lăcaș și al Protoieriei Călimănești.
Înaltpreasfinția Sa a arătat că „pe măsura ostenelilor duhovnicești, Duhul Sfânt curățește inima omului. Lucrul acesta îl descoperim și în viața Sfântului Cuvios Ioan Iacob, cel care s-a împodobit duhovnicește cu privegherea, cu postul, cu rugăciunea și, în felul acesta, a dobândit daruri cereşti, între care acela al facerii de minuni, neputrezirea și buna mireasmă a trupului. Vedem, așadar, că odată ce sufletul primește harul Duhului Sfânt, acesta se transmite mai apoi în tot trupul, iar Sfântul Ioan Iacob a deschis larg ușa cămării inimii sale (Matei VI, 6), pentru a-L primi ca oaspete pe Creatorul și Mântuitorul lui, dar și spre a-și împlini dorul de desăvârșire. Viața sa duhovnicească a fost o permanentă mărturisire a iubirii și milostivirii lui Dumnezeu.
În taina rugăciunii a dobândit conștiința de sine plină de smerita-cugetare și cunoașterea tainică, în har, a lui Dumnezeu. Astfel, fiind înveșmântat de harul dumnezeiesc, Sfântul Ioan Iacob a ajuns la trăirea vederii şi contemplării lui Dumnezeu, cea mai presus de simţuri şi de minte, statornicind, totodată, o legătură a minții cu inima, până la starea de „rugăciune mai presus de rugăciune”, când toate cuvintele tac, sălășluindu-L minunat pe Dumnezeu în sufletul său. Așadar, cel ce dobândește sfințenia, prin lucrarea Duhului Sfânt, acela face experienţa realităţii îndumnezeirii sale, reliefată ca o adâncire în odihna dragostei dumnezeieşti.
De aceea, în ziua prăznuirii Sfântului Cuvios Ioan Iacob ne încredințăm că avem vocaţia de a-L cunoaşte şi mărturisi pe Dumnezeu. Ne încredințăm, deopotrivă, că starea de mântuire sau îndumnezeirea începe odată cu oprirea păcatului și lucrarea poruncilor lui Dumnezeu, din care vine curățirea de patimi, continuă cu luminarea prin har și cunoașterea rațiunilor puse de Dumnezeu în făpturile Sale și se desăvârșește prin asemănarea și unirea cu Dumnezeu. Aceasta este calea sfințeniei pe care o regăsim la Sfântul Ioan Iacob, căruia Dumnezeu i-a înveșmântat trupul de slava veşnică”, a spus Înaltpreasfinția Sa.