Atelierul de lectură patristică METANIA. 6. Sfântul Diadoh al Foticeei
O nouă întâlnire din cadrul Atelierului de lectură patristică METANIA a avut loc la Seminarul Teologic Ortodox Sfântul Nicolae din Râmnicu Vâlcea.
Organizat cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Varsanufie și cu implicarea părinților profesori, atelierul literar caută să atragă atenția elevilor asupra frumuseții literaturii patristice, prin lectura unor opere literare ale Sfinților Părinți ai Bisericii Ortodoxe.
Tema atelierului literar din luna iunie a fost Discernământul. În mijlocul elevilor a fost prezent Părintele Sava Vintilă, starețul Mănăstirii Sfântul Atanasie Athonitul din localitatea Grădiștea, județul Vâlcea. Întâlnirea a avut ca temei textul Cuvânt ascetic despre viața morală, al Sfântului Diadoh, episcopul Foticeii, tipărit în volumul întâi al Filocaliei românești. După ce a fost prezentată pe scurt colecția de scrieri patristice numită Filocalia și viața Sfântului Diadoh, părintele Sava a rostit un cuvânt duhovnicesc despre libertate și discernământ, despre adevărata teologie și frumusețea nevoințelor duhovnicești. În încheiere, elevii au cântat troparul Înălțării Domnului și axionul: Cuvine-se cu adevărat. Toți cei prezenți la atelier au primit primul volum din colecția Filocalia.
Atelierul de lectură patristică METANIA va continua în noul an școlar.
Fragmente din cuvântul Părintelui Sava Vintilă
Sfântul Diadoh a practicat tot ce a lăsat scris. Din experiență vie sunt născute cuvintele lui. Iar despre discernământ avem o învățătură foarte înaltă. Discernământul nu este numai a deosebi între bine și rău, ci și a deosebi între bine și mai bine. El este o lumină, care se dobândește prin rugăciune și prin smerenie. Fără acestea două nu putem avea discernământ. Smerenia este lumina în care vedem lumină. Discernământul poate fi de mai multe feluri: moral, practic, rațional. Dar singură smerenia este cea care naște discernământul cel mântuitor. Sunt necesare multe alte nevoințe duhovnicești pentru a ajunge la discernământ, fapt înțeles și din locul pe care i-l dă acestei virtuți Sfântul Ioan Scărarul, în Scara dumnezeiescului urcuș, anume treapta 26.
Prima etapă în calea mântuirii este cunoașterea de sine. Fiecare dintre noi trebuie să aflăm cine suntem în inima noastră, cum este adâncul nostru. Am eu inima curată, ca să Se pogoare în ea Duhul Sfânt? Iar după cunoașterea de sine urmează despătimirea, care este o lucrare pentru toată viața. În această direcție, este foarte important ce facem la tinerețe. Sunteți la vârsta la care puteți face alegeri extraordinare. Să alegeți voia lui Dumnezeu! Să luptați pentru a vă păstra neîntinată curăția lăuntrică! La început, calea poate părea obositoare: nevoință, osteneală, metanii, posturi, înfrânare, lepădări. Dar în momentul în care te afli pe cale, atunci dobândești o pace, o liniște interioară, o mare bucurie. Pentru că Dumnezeu este bucurie, pace, liniște, iubire.
Trăim într-o lume în care trebuie să fim foarte atenți. Dumnezeu ne poate lumina, să alegem întotdeauna binele. Dacă noi dobândim Duhul lui Dumnezeu, atunci vom ști întotdeauna ce avem de făcut. Viața omului luminat de Dumnezeu este odihnitoare. Un astfel de om nu se chinuie în gândurile lui, nu se clatină pe cale, nu se simte singur în nici una dintre deciziile pe care le are de luat la un moment dat. Pentru o astfel de viață este nevoie de ascultarea față de un preot duhovnic și de lucrarea poruncilor dumnezeiești.
Deci, cum ajungem la discernământ? Calea patristică este aceasta: întâlnirea cu duhovnicul, ascultarea, rugăciunea, postul, cunoașterea și lucrarea poruncilor lui Dumnezeu. Toate acestea alungă întunericul mândriei și al încrederii pătimașe în sine. Mântuirea începe pe ruinele egoismului. De aceea, mai presus de toate rămâne iubirea, care poartă în sine împlinirea tuturor poruncilor dumnezeiești. Peste toate ostenelile duhovnicești, Sfântul Diadoh învață că nu te poți uni cu Dumnezeu, decât prin iubire.