Înaltpreasfințitul Părinte Varsanufie: „Dumnezeu a dat-o pe Maica Domnului părinţilor săi ca un dar care a mângâiat ocara şi smerenia acestora”
„Maica Domnului a fost dobândită la bătrânețe ca rod unic al rugăciunilor dumnezeieștilor săi părinți Ioachim și Ana, apoi a rodit în ea sămânţa rugăciunii, a postului şi a supunerii faţă de Dumnezeu”, a accentuat Înaltpreasfințitul Părinte Varsanufie, Arhiepiscopul Râmnicului, vineri, 8 septembrie, la hramul Mănăstirii Dintr-un Lemn.
Înaltpreasfinția Sa a arătat, totodată, că „Maica Domnului are poziţie centrală în iconomia mântuirii. Un text din Epistola către Romani, unde se vorbeşte despre descendenţa umană a Mântuitorului Hristos, „născut din sămânţa lui David, după trup” (Romani I, 3), ne trimite cu gândul la faptul că bătrânul Ioachim era din seminția lui David. Astfel, Preasfânta Născătoare de Dumnezeu este legătura unei genealogii care pornește de la Adam și se încheie la nașterea Mântuitorului Hristos.
De altfel, Nașterea Maicii Domnului a fost rodul unei pronii speciale, căci s-a născut din părinţi înaintaţi în vârstă, cu mici şanse naturale de a avea copii, dar mai ales s-a născut pentru că a fost un rod al rugăciunii de cerere al părinţilor ei, Ioachim şi Ana. Prin perseverenţă şi smerenie, Maica Domnului a fost cerută să vină şi, de aceea, Dumnezeu a dat-o părinţilor săi ca un dar care a mângâiat ocara şi smerenia acestora. Sfânta Fecioară Maria a rămas în continuare un dar pentru părinţii ei, care au închinat-o lui Dumnezeu, devenind un dar și pentru cei smeriţi.
Însă Maica Domnului a câștigat inimile oamenilor, prin bunătatea și virtuțile ce-i împodobeau sufletul încă din pruncie, prin curățenia și sfințenia vieții sale. Încă din copilărie, Preasfânta Născătoare de Dumnezeu a fost privită ca un locaş al binecuvântărilor, visteria bunătăţilor, „sfeşnic al Luminii dumnezeieşti”, frumuseţea ei venind dinlăuntrul ființei sale, ca „plină de har” (Luca I, 28), împodobită pe veci cu darurile Duhului Sfânt.
Maica Domnului L-a întrupat pe Cel neîncăput de ceruri. „Ea, prima primind plinătatea Celui ce plinește, umple toate și care vine prin toate, o face cu putință de cuprins într-un loc (achoretos). Dat fiind că în ceruri există această lege: ca cele mai mici să participe la Cel așezat dincolo de ființă prin cele mai mari, iar Fecioara Mamă e incomparabil mai mare decât toate, de aici urmează că prin Ea vor participa toți la Dumnezeu, pe Ea o vor cunoaște loc de cuprindere a Celui neîncăput”, scria Sfântul Grigorie Palama
Ca mijlocitoare, s-a arătat a fi mai presus de omenire prin participare la slava lui Dumnezeu”, a spus Înaltpreasfințitul Părinte Varsanufie.