Târgul-expoziție De flori și de Florii, cu rucodelia viețuitorilor din sihăstriile vâlcene
Cu prilejul sărbătorii Intrării Domnului în Ierusalim, la Râmnicu-Vâlcea a avut loc un eveniment inedit despre arta bisericească, tradițiile și meșteșugurile din spațiul monahal vâlcean.
Cu prilejul sărbătorii Intrării Domnului în Ierusalim, la Râmnicu-Vâlcea a avut loc un eveniment inedit despre arta bisericească, tradițiile și meșteșugurile din spațiul monahal vâlcean al Olteniei de sub munte. Organizat de Arhiepiscopia Râmnicului, împreună cu Asociația Renașterea Obiceiurilor și Tradițiilor Romănești, în zilele de 23 și 24 aprilie 2016, la Centrul cultural Sfântul Calinic de la Cernica, târgul-expoziție s-a bucurat de binecuvântarea Părintelui Arhiepiscop Varsanufie.
Acest târg de artă bisericească, intitulat De flori și de Florii, a prezentat publicului cruci sculptate și pictate, icoane ale sfinților neamului românesc, reproduceri ale frescelor renumite din vechile sihăstrii vâlcene, chipuri evlavioase de domni și domnițe, precum și alte rucodelii din lemn, piele şi ceramică, toate confecționate de monahi şi monahii de la mănăstirile istorice din Arhiepiscopia Râmnicului.
Scopul evenimentului a fost promovarea artei autentice bisericești din țara noastră și restituirea valorilor de patrimoniu ale spiritualităţii ortodoxe vâlcene.
Având în vedere că societatea noastră promovează mai mult kitsch-ul decât arta autentică, chiar şi în pangarele bisericilor uneori primează kitsch-ul înaintea artei bizantine, la inițiativa și cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Varsanufie, cu sprijinul doamnei Iuliana Mateescu, preşedintele Asociaţiei Renaşterea Obiceiurilor şi Tradiţiilor Româneşti, Arhiepiscopia Râmnicului a reuşit să organizeze prima ediţie a unui târg-expoziţie cu scopul de a promova arta autentică monahală, care s-a născut prin truda mâinilor (rucodelia) monahilor din eparhia noastră. Mănăstirea nu este numai o academie a rugăciunii, așa cum deseori am spus, ci şi o şcoală de artă, de pictură, de sculptură şi de alte meşteşuguri tradiţionale ale românilor. De aceea, încercăm să valorificăm aceste lucrări ca lumea de astăzi să înţeleagă că mănăstirea este un loc unde se poate intra în contact cu arta autentică românească. În lucrările de artă expuse aici strălucește harul lui Dumnezeu, ele fiind rod nu doar al trudei mâinilor, ci și al rugăciunii, a explicat Pr. Ştefan Zară, Consilier cultural al Arhiepiscopiei Râmnicului.
Acest act de restituire a valorilor de patrimoniu ale spiritualităţii ortodoxe vâlcene a fost determinat de faptul că tot mai mulți români s-au îndepărtat de arta bisericească autentică, importând reprezentări iconografice care nu sunt proprii Ortodoxiei, nici sufletului românesc. Evenimentul de la Râmnicu-Vâlcea este pilduitor pentru toate zonele ţării. Chiar dacă importul de obiecte străine de artă bisericească autentică nu poate fi complet înlăturat, totuși, atunci când te obişnuieşti cu frumosul şi începi să-l simţi, automat vei îndepărta din viața ta ceea ce nu este autentic. Este datoria noastră să sprijinim şi să ducem mai departe cu bucurie ceea ce ne-au lăsat înaintașii noștri cu viață sfântă, zidind frumosul în sufletele copiilor şi tinerilor noştri, iubindu-ne ţara şi neamul, a subliniat doamna Iuliana Mateescu, coordonatorul acestui proiect cultural-spiritual inedit.
Publicul numeros care a vizitat expoziția a înțeles faptul că pentru a putea simți sau confecționa lucruri precum cele expuse este nevoie să dobândești mai întâi o trăire asemănătoare cu a celor care s-au jertfit pe ei înșiși pentru a le crea. Arta bisericească autentică a luat naștere din iubirea de Dumnezeu, manifestată mai ales prin rugăciune și post. Promovarea acestei arte vii și dătătoare de viață, prin restituirea valorilor spiritualităţii ortodoxe, este atât un act de recunoştinţă față de înaintaşii noștri, cât și o dorință de responsabilizare a noilor generații.
Târgul-expoziție De flori și de Florii, aflat la prima ediție în Arhiepiscopia Râmnicului, a adăugat frumusețe și bucurie sărbătorii Intrării Domnului în Ierusalim și a pus început bun unui dialog ziditor între lumea monahală și iubitorii de artă din societate contemporană.