Eşti aici

Înaltpreasfințitul Părinte Varsanufie: „Genealogia Mântuitorului Hristos devine locul de întâlnire dintre veșnicie și timp, dintre firea dumnezeiască și cea omenească”

21 Decembrie / Viața Eparhiei

„Înainte de a Se naște în Betleem, Mântuitorul Hristos a pregătit taina Nașterii Sale celei după trup”, a accentuat Înaltpreasfințitul Părinte Varsanufie, Arhiepiscopul Râmnicului, duminică, 21 decembrie, la Mănăstirea Govora.

Chiriarhul Râmnicului a precizat că „genealogia are rolul de a arăta că Domnul Iisus este Mesia cel făgăduit, moștenitor legitim al promisiunilor făcute lui Avraam și lui David. Astfel, genealogia devine dovada continuității dintre Vechiul și Noul Legământ. Sfântul Ioan Gură de Aur subliniază acest aspect afirmând că evanghelistul „a început cu genealogia pentru a arăta dintru început că Hristos nu este străin de Lege și de Prooroci”.
Menționarea lui Avraam indică dimensiunea universală a mântuirii, întrucât făgăduința făcută patriarhului era ca „întru tine se vor binecuvânta toate neamurile pământului” (Facere XII,3). În Hristos, această făgăduință își află împlinirea deplină.

Sfântul Evanghelist Matei a structurat genealogia în trei serii de câte paisprezece generații, o organizare cu semnificație simbolică. Sfântul Ieronim explică această structură ca o pedagogie adresată memoriei și credinței: „Evanghelistul nu numără generațiile fără rost, ci pentru a arăta că Hristos vine la plinirea vremii rânduite de Dumnezeu”.
Genealogia își află sensul deplin în versetul final: „Iacov a născut pe Iosif, logodnicul Mariei, din care S-a născut Iisus, Care Se numește Hristos” (Matei I,16). 
Sfântul Chiril al Alexandriei afirmă că „Hristos Se naște din Fecioară, dar nu fără neam, ca să nu pară o nălucire, ci legat de istorie, ca să mântuiască istoria”. Astfel, genealogia devine locul de întâlnire dintre veșnicie și timp, dintre firea dumnezeiască și cea omenească.
Așadar, Genealogia Mântuitorului nu este o simplă introducere formală a Evangheliei, ci o adevărată „Evanghelie înainte de Evanghelie”. Ea proclamă credința Bisericii că Dumnezeu lucrează mântuirea în istorie, asumând neamul omenesc în integralitatea sa. Înainte de a Se naște în Betleem, Hristos Se „naște” în istoria umanității, sfințind-o din interior și pregătind astfel taina Nașterii Sale celei după trup”, a spus Înaltpreasfinția Sa.

Alte articole despre: